Sadarbības metodoloģija sabiedrībā balstītiem pakalpojumiem, atbalsta personām un ģimenēm, kurās aug vai dzīvo cilvēki ar garīga rakstura traucējumiem, par veselīga uztura ieviešanu cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem.
Šīs metodoloģijas mērķis ir atbalstīt cilvēkus ar garīga rakstura traucējumiem ceļā uz neatkarīgu dzīvi, palīdzot veidot pārtikas iegādes, ēdienu pagatavošanas un budžeta plānošanas sistēmu. Metodoloģija ir pielāgojama katra cilvēka izpratnes līmenim un sniegtajam atbalstam.
Metodoloģijas gala produkts ir praktiska rokasgrāmata, kuras mērķis ir nodrošināt klientiem kvalitatīvu, pilnvērtīgu un sabalansētu ēdienkarti, ņemot vērā individuālas uztveres spējas, prasmes gatavot ēdienu, spēju iepirkties un plānot ēdienkarti, kā arī individuālo budžetu.
Šajā sadarbības modelī aprakstītas vienkāršas un pārbaudītas metodes, pievienotas gatavas veidlapas un piemēri.
Sadarbības modelis ar klientu sastāv no trīs posmiem:
1. VĒRO
Novērošana - esošo ieradumu, spēju un prasmju izpēte.
Pirmajā sadarbības posmā tiek veikta novērošana un izpēte.
Tiek apzināti esošie ar uzturu saistītie ikdienas ieradumi, apzināts klienta zināšanu un izpratnes līmenis par uztura jautājumiem, pētītas klienta spējas un prasmes ēdiena gatavošanā, ēdienkartes plānošanā, iepirkumu plānošanā un realizēšanā. Novērošanu veic sadarbojoties ar klientu, atbilstoši viņa izpratnes līmenim. Atbalsta persona iegūst nepieciešamo informāciju, vairāk atrodoties novērotāja lomā, un atbalsta klientu, neiejaucoties viņa ieradumos.
2. PLĀNO
Ieradumu korekcija, jaunu ieradumu ieviešana.
Otrajā sadarbības posmā, balstoties uz pirmā posma secinājumiem, tiek uzlaboti esošie klienta uztura ieradumus un ieviesti individuāli pielāgoti jauni veselīgāka uztura ieradumi. Aktīvi tiek strādāts izglītojot un skaidrojot, atbilstoši klienta izpratnei.
Atbilstoši individuālajā vajadzībām, otrajā posmā klientam tiek ieviesta uztura plānošana un veidota ēdienkarte, tiek koriģēts uzturvielu sadalījums un porciju izmērs.
a. Sakārtota ēdiena un izejvielu uzglabāšana b. Koriģēts budžets/iepirkšanās
3. ĪSTENO
Izveidoto ieradumu uzturēšana un pilnveidošana.
Klientam ir izveidota ēdienkarte un viņam piemērotas sezonālas receptes. Klients plāno maltītes, iepērkas un gatavo patstāvīgi vai ar viņam nepieciešamo atbalstu. Trešajā posmā atkal notiek novērošana, ar mērķi izprast, cik liels atbalsts vai palīdzība būs nepieciešama jauno ieradumu uzturēšanai. Tā var būt vienkārši atbalstoša komunikācija ar mērķi turpināt motivēt un uzmundrināt, periodiski kādas jaunas receptes piedāvāšanai ieinteresēšanai un iemaņu atsvaidzināšana vai arī pastāvīga kontrole un palīdzība ieradumu realizēšanai.
Metodoloģiju ir iespējams iegādāties ar praktiskām apmācībām atbalsta personām par veselīgu, sabalansētu uzturu un tā nozīmi cilvēka dzīvē un ikdienā. Papildus informācijai sazinies ar mums!